SUM-Up - UX

SUM-UP, energibesparelse i familien

Interview - Brugerrejse - Personas - Scenarier - Co-creation - Rollespil - Gamification - Konceptudvikling

Projektet

Dette projekt omhandlede produktudvikling. SUM-UP er et digitalt produkt, der har til formål at hjælpe familier med at administrere deres energiforbrug på en engagerende måde. Et nøgleelement var at bevidstgøre børn og unge i hjemmet ved at inddrage gamification-elementer. Målet var at bringe hele familien sammen om at spare strøm og opnå fælles mål, der gavner alle i husstanden.

Mit bidrag

Jeg udviklede dette koncept i samarbejde med Camilla Bannebjerre, som en del af faget Interaktionsdesign på Masterstudiet ved ITU i 2016. Mit arbejde omfattede en bred vifte af metoder, herunder undersøgelse af teknologier, konkurrent- og trendanalyse, kvalitative interviews med familier, personas, udvikling af brugsscenarier, idégenerering, skitsering af konceptet, paperprototyping og wireframes, samt integrering af gamification-elementer. Derudover blev der udført rollespil og co-creation med brugere for at finjustere konceptet.

Resultat

Konceptet SUM-UP, tilbyder en innovativ tilgang til energibesparelse i familier. Ved at inddrage gamification-elementer og fokusere på samarbejde om fælles mål, bliver energibesparelse gjort sjovere og mere engagerende. Et digitalt produkt, der hjælper familier med at styre deres energiforbrug på en mere bevidst og underholdende måde.

Projektet fik stor rod. Det er ikke sat i produktion.

Er du blevet nysgerrig? Ring mig op og lad os tage en snak...